评论: 万吉

Advertisements

登嘉楼的伊斯兰法庭判决两名女同性恋(阿拉伯文musahaqah)有罪。因此,罚款3300令吉,鞭打6下。此前,沙巴伊斯兰法庭首席法官拿督再斯里纳西(JasriNasip Matjakir)也指,沙巴之前也在伊斯兰法庭內,对两名犯人公开执行鞭刑。

当登嘉楼伊斯兰法庭开始公开执行鞭刑之际,印尼亚齐今年5月却决定取消自2015年执行的公开鞭刑。在接受记者採访时,亚齐市长表示,废除公开鞭刑的目的,是为了避免更大的错误,即传播对受罚者的羞辱。因为伊斯兰是一个关心人类尊严的宗教。在这情况下,肯定会有疑问:亚齐和登州,谁才是遵照了伊斯兰教义?

首先须知道,伊斯兰教法(syariah)是由上苍通过《可兰经》和《圣训》制订的,穆斯林认为这是不会有错的。因此,任何穆斯林否决伊斯兰教法,將被视为脱离伊斯兰(叛教)。

学者自我擬定惩罚

除了「伊斯兰教法」之外,还有另一个术语:即伊斯兰法学(fiqh,fekah),也就是伊斯兰学者对《可兰经》和《圣训》的文本理解。他们的詮释可能是对的,也可能是错误的。由於可能会出错,因此拒绝他们对伊斯兰教法的詮释,並没有错。

伊斯兰学者认为,女同性恋行为是有罪的。但在《可兰经》或《圣训》中没有任何一节说明,其应受惩罚。然而,伊斯兰学者认为,这种行为需要受到惩罚。他们的理由是避免败坏穆斯林社会的道德和文化。

对女同性恋的刑罚,绝对是伊斯兰学者对比《可兰经》里的惩罚方式后,自己擬订出来的条例。方法是类比,如在《可兰经》中提到通姦(婚外性行为)惩罚是鞭打100下,並在数名穆斯林见证下执行,因此,一些伊斯兰学者也將这惩罚改用在女同性恋罪行上。

可是,在《可兰经》或《圣训》中没有任何一节说明女同性恋者应该被鞭打。在《可兰经》或《圣训》里鞭刑只用於犯下通姦、偽造证据指他人通姦(qazaf)和喝酒的罪行。因此,登州伊斯兰法庭的鞭刑不是源自《可兰经》,而是伊斯兰的学者立场(这是伊党2001年执政登州时,通过的伊斯兰刑法)。

以「伊斯兰」来包装

当这决策源自(由伊党执政时选出的)伊斯兰学者时,就意味著拒绝它,並没有错。更何况,他们也不能宣称这是伊斯兰教法。

此外,《可兰经》中没有说明惩罚应公开执行。只有在通姦罪上,鞭笞100下,必须有来自穆斯林的见证人。因此,一些伊斯兰学者认为,通姦的鞭刑可在封闭的地方执行,只要有一名穆斯林见证;不过也有不同的说法,如有的认为应该要有两人,一些则认为要有三人见证等。

在眾多伊斯兰学者詮释中,著名宗教师哈山巴士里(al-Imam al-Hasan al-Basri)认为,「穆斯林见证」的意思,是在公开场合执行。因此,在公眾场合执行鞭刑,只是伊斯兰学者的解释,而不是《可兰经》的经文。而且,这刑罚仅適用於通姦。

《可兰经》或《圣训》中没有任何一节说明,女同性恋罪刑需在公共场合执行。基於此点,登嘉楼伊斯兰法庭的鞭刑,显然的只是一种源自伊斯兰学者的裁决。

我国最大的一个问题,就是往往与穆斯林相关的事物,都会用「伊斯兰」包装起来。这不是先知所要的。例如,伊斯兰银行、伊斯兰政党、伊斯兰法庭、符合伊斯兰教法酒店等。

受罚者不应被羞辱

因此,这些机构採取的任何行动,往往被视为符合伊斯兰和伊斯兰教法,儘管有时他们的做法並无法从《可兰经》里找到依据。就如伊斯兰法庭的裁决般,儘管只是伊斯兰学者的看法,但却被视为伊斯兰教法。因此,不同意见出现时,就被指为不同於伊斯兰教法,而任何对其行政弱点的批评,也被指为批评伊斯兰教法。

从以上观点,可以总结出:1.对女同性恋的鞭刑並非来自《可兰经》和《圣训》,而是来自部份伊斯兰学者的观点;2.公开惩罚是源自哈山巴士里宗教师的詮释,而且也只限於通姦;3.基於登州鞭刑是伊斯兰学者观点,因此对其批评,並没有问题,更不能视批评者为叛教徒;4.在亚齐公开鞭刑不只备受批评,更因此而撤销。最后,伊斯兰强调受处罚犯错者,不应被羞辱。先知就曾阻止穆斯林羞辱犯错者,尤其后者已被处罚。

《可兰经没说女同性恋须鞭刑 》(Quran Tak Kata Lesbian Perlu Disebat )原文:

Mahkamah Syariah di Terengganu memutuskan bahawa dua orang perempuan yang melakukan amalan lesbian (arab : musahaqah) sebagai bersalah. Dengan itu, dijatuhkan hukuman denda sebanyak RM3300, dan sebatan sebanyak 6 sebatan.

Sebelum ini sebagaimana kata Ketua Hakim Syarie Sabah, Datuk Jasri Nasip Matjakir, amalan sebatan dalam dewan mahkamah syariah yang disaksikan oleh orang ramai sudah berlaku di Sabah melibatkan dua orang pesalah.

Ketika mahkamah syariah di Terengganu memulakan hukuman sebat secara terbuka, pada bulan Mei baru-baru ini, Acheh yang sejak 2015 melaksanakan hukuman sedemikian telah mengambil keputusan untuk mansuhkan hukuman terbabit.

Dalam temuramah dengan wartawan, Wali Kota Acheh ketika itu menyatakan bahawa tujuan pemansuhan itu kerana mahu mengelak keburukan lebih besar, iaitu penyebaran aib pada pesalah yang dihukum. Ini kerana, Islam adalah agama yang amat mementingkan konsep penjagaan maruah manusia.

Dengan dua keadaan ini, sudah pasti  melahirkan persoalan; Antara Acheh dan Terengganu, manakah yang mengikut Islam?

SYARIAH

Perkara utama yang perlu diketahui bahawa syariah adalah sesuatu ketetapan yang ditetapkan oleh Tuhan menerusi al-Quran dan hadis, yang muslim mempercayainya bahawa ia tidak akan salah sama sekali. Dengan demikian, mana-mana muslim menolaknya, dianggap sebagai terkeluar dari Islam (murtad).

Selain istilah syariah, terdapat satu lagi istilah; iaitu fiqh (ada tulisan : Fekah), iaitu kefahaman ilmuwan-ilmuwan muslim terhadap teks al-Quran dan hadis. Kefahaman mereka itu, kemungkinan benar dan kemungkinan salah. Memandangkan ada kemungkinan salah, makanya pemahaman itu tidak salah untuk ditolak.

KESALAHAN LESBIAN

Dalam kalangan ilmuwan muslim, amalan lesbian dianggap sebagai berdosa. Walaupun berdosa, tidak terdapat satu ayat al-Quran atau hadis pun yang menyatakan bahawa ia dikenakan sebarang hukuman.

Walaubagaimana pun, ilmuwan muslim berpendapat bahawa amalan tersebut tetap perlu dijatuhkan hukuman. Alasan mereka untuk mengelak dari kerosakan etika dan budaya sesuatu masyarakat muslim.

Bentuk hukuman itu pula sudah pasti datang dari rekacipta Ilmuwan muslim, dengan dibandingkan dengan hukuman bagi kesalahan yang termaktub dalam al-Quran. Caranya,  dengan melihat unsur kesamaan. Seperti, dalam al-Quran ada menyebut tentang hukuman bagi kesalahan zina (Melayu : persetubuhan luar nikah); iaitu dengan disebat sebanyak seratus sebatan dan dilakukan dalam keadaan disaksikan beberapa orang Islam (Surah al-Nur 24 : 2), maka mereka mengambil hukuman itu diadaptasi bagi kesalahan lesbian.

SEBATAN

Tidak terdapat satu ayat al-Quran atau hadis yang menyatakan bahawa pesalah lesbian perlu disebat. Yang ada dalam al-Quran dan Hadis, hukuman sebat bagi kesalahan zina, qazaf (melayu : menuduh orang berzina tanpa bukti) dan minum arak.

Justeru, tindakan mahkamah syariah di Terengganu yang sebat enam sebatan itu bukan diambil dari al-Quran, tetapi datang dari pandangan ilmuwan Muslim (merujuk kepada enakmen jenayah syariah (takzir) Terengganu 2001 yang dicadangkan oleh PAS semasa memerintah Terengganu dahulu).

Apabila amalan itu adalah rekacipta ilmuwan-ilmuwan Muslim (yang dipilih oleh PAS), bermakna ia tidak salah untuk ditolak. Lebih-lebih lagi tidak boleh didakwa amalan mereka itu sebagai syariah.

DI KHALAYAK TERBUKA?

Dalam al-Quran, tidak dinyatakan langsung hukuman dilakukan di khalayak awam. Tetapi, yang wujud adalah dilakukan hukuman sebatan seratus sebatan bagi pesalah zina, dan dilaksanakan itu perlu disaksikan satu pihak dari kalangan orang Islam.

Maka dengan demikian, ada ilmuwan Islam menafsirkan bahawa hukuman itu boleh sahaja dilakukan di tempat tertutup dengan dihadiri seorang muslim; ada pula kata dihadiri dua orang; ada pula kata tiga orang dan begitulah seterusnya.
Dalam ramai-ramai ilmuwan muslim itu, ada seorang ilmuwan bernama al-Imam al-Hasan al-Basri yang hidup. Beliau menafsirkan maksud ayat itu bahawa ia dilakukan di tempat terbuka.

Justeru, yang jelas dalam al-Quran adalah perlaksanaan hukuman di khalayak awam adalah penafsiran Ilmuwan islam, bukan hukum al-Quran. Dan lagi, dilaksanakan itu bagi kesalahan zina sahaja.

Dengan makna, kesalahan lesbian, tidak terdapat satu ayat al-Quran atau hadis pun yang menyatakan bahawa ia dilakukan di khalayak awam. Dengan ini, jelas bahawa apa yang dilaksanakan di Mahkamah Syariah terengganu itu adalah datang cadangan dari ilmuwan muslim sahaja yang diistilahkan sebagai Takzir.

ILMUWAN BUKAN WAHYU

Masalah besar berlaku di Malaysia, apabila sesuatu perkara yang berkaitan muslim dijenamakan sebagai ¨Islam〃 dan ¨syariah〃. Penjenamaan sebegini tidak pernah dilakukan oleh Nabi. Contohnya, penjenamaan Bank Islam, parti Islam, mahkamah syariah, hotel syariah dan sebagainya.

Kesannya, sebarang tindakan yang dilakukan oleh badan-badan ini, maka terus dianggap sebagai mengikut Islam dan syariah, walaupun kadangkala amalan mereka itu tidak ada sumber dari al-Quran dan hadis pun.

Demikian dengan penjenamaan mahkamah syariah. Walaupun tindakan dan keputusan mereka itu hanya pandangan ilmuwan-ilmuwan muslim sahaja, tetapi terus dipercayai sebagai syariah. Maka dengan demikian, apabila wujud pihak yang berbeza pendapat, maka dituduh sebagai berbeza dengan syariah; apabila wujud pihak yang mengkritik kelemahan pada pentadbiran mereka, maka dituduh mengkritik syariah.

KESIMPULAN

Dari perbahasan ini, dapat disimpulkan seperti berikut;

Pertama, pelaksanaan hukuman sebatan kepada pesalah lesbian bukan bersumberkan al-Quran dan al-Hadis, tetapi ia sekadar pandangan ilmuwan muslim yang diistilahkan sebagai Takzir.

Kedua, pelaksanaan hukuman di tempat terbuka adalah penafsiran ulama yang bernama al-Imam al-Hasan al-Basri. Itupun, hanya bagi kesalahan zina.

Ketiga, memandangkan hukuman itu sekadar pandangan ilmuwan muslim, sudah pasti tidak salah untuk dikritik pelaksanaan tersebut. Malahan, muslim yang mengkritik tidak boleh dituduh sebagai terkeluar islam (murtad).

Keempat, Acheh bukan sekadar berlaku kritikan, malahan berlaku pemansuhan terhadap hukuman tersebut.

Kelima, Islam menekankan bahawa seseorang pesalah yang dihukum, tidak boleh diaibkan peribadinya. Nabi saw pernah melarang umat islam dari mengaibkan orang yang melakukan kesalahan, terutama apabila ia telah dihukum.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
前一篇新闻【马运会】韵律操单项揽4金 何凯玲成5金得主
下一篇新闻丑闻接连曝光  教宗:魔鬼尝试揭发罪行